Zabrze. W Kończycach powstanie Centrum Zarządzania Ruchem. GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę firmy, która je zbuduje

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Inteligentny, elektroniczny system zarządzania ruchem przekieruje na objazdy w razie wypadku, poinformuje o warunkach na drodze czy pędzącym akurat pod prąd kierowcy. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Inteligentny, elektroniczny system zarządzania ruchem przekieruje na objazdy w razie wypadku, poinformuje o warunkach na drodze czy pędzącym akurat pod prąd kierowcy. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Udostępnij:
GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu zarządzania ruchem na drogach A1, A4, S1 i DK1 oraz budowę Centrum Zarządzania Ruchem w Zabrzu Kończycach. Co to za system? Podpowie kierowcom jak objechać korek i poinformuje np. o jadącym pod prąd kierowcy. Centrum zarządzania w Zabrzu będzie jednym z czterech takich w Polsce.

Jest najkorzystniejsza oferta

Jak informuje GDDKiA, najkorzystniejszą ofertę na zabrzańskie centrum - złożyła firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima, która jest również wykonawcą Centralnego Projektu Wdrożeniowego. CPW to kluczowy element Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na europejskiej sieci TEN-T (sieć dróg między Morzem Adriatyckim i Bałtyckim), budowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach wieloletniego przedsięwzięcia wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) na sieci dróg krajowych. Celem CPW jest wykonanie oprogramowania centralnego wraz niezbędną infrastrukturą sprzętową, który będzie sterować całością systemu w kraju.

Oferta złożona przez firmę Alumbrados Viarios Sociedad Anonima na regionalne centrum zarządzania w Zabrzu Kończycach jest warta 272,8 mln zł.

Po co nam zintegrowany system zarządzania ruchem?

Tak zintegrowany, posługujący się elektronicznymi tablicami system bardzo się przyda w aglomeracji. Poinformuje o warunkach ruchu i utrudnieniach, wyznaczy objazd, ostrzeże przed pojazdem poruszającym się pod prąd, wyznaczy optymalną prędkość, czy poinformuje o zajętości miejsc parkingowych na MOP-ach.

Nie przeocz

System wesprze również GDDKiA w egzekwowaniu odpowiedniego standardu utrzymania drogi, zapewni narzędzia do koordynacji prac wykonawców remontów, czy innych prac utrzymaniowych.
To wszystko przełoży się na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży po polskich drogach.

Tak powstawały najważniejsze drogi w Śląskiem. Tym autem w 2010 roku, z kierownikiem budowy przemierzaliśmy plac budowy autostrady A1 w Piekarach Śląskich.. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Tak powstawały najważniejsze drogi województwa śląskiego: A4...

Jak ma wyglądać centrum zarządzania ruchem w Zabrzu Kończycach?

Inwestycja nie jest mała. Składa się na nią budowa Centrum Zarządzania Ruchem w zabrzańskiej dzielnicy Kończyce oraz rozmieszczenie w pasie drogowym urządzeń służących m.in. zarządzaniu ruchem oraz przekazywaniu aktualnych informacji kierowcom.

Pobieraniu danych o sytuacji na drogach służyć będą:

  • stacje pomiarowe ruchu drogowego,
  • kamery,
  • urządzenia do pomiaru czasu przejazdu,
  • stacje meteorologiczne.

Informowaniu kierujących o sytuacji na drodze służyć będą:

  • znaki zmiennej treści,
  • znaki wskazujące trasy objazdu,
  • urządzenia do nadawania komunikatów radiowych CB oraz zapewniające łączność kierowców z operatorem Centrum Zarządzania Ruchem.
Tak obecnie wygląda odcinek F autostrady A1, między węzłami Blachownia i Częstochowa Północ. Powstają tam właśnie cztery Miejsca Obsługi Podróżnych.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Na A1 powstają Miejsca Obsługi Podróżnych i ostatni wiadukt ...

System zarządzania ruchem w Śląskiem

Jak obecnie funkcjonuje system zarządzania ruchem w województwie śląskim? Oto kilka liczb, co wchodzi w jego skład.

  • około 240 znaków zmiennej treści,
  • 13 nadajników radiowych do informowania kierowców poprzez radia CB,
  • około 130 kamer do podglądu sytuacji na drogach,
  • 19 stacji pogodowych do zbierania danych pogodowych,
  • 13 stacji ciągłego liczenia pojazdów, aby pozyskiwać informacje o ruchu (natężenie ruchu, płynność ruchu),
  • 330 innego typu urządzeń służących wykrywaniu zdarzeń drogowych takich jak zator, nagła zmiana warunków ruchu, pojazd jadący pod prąd,
  • 27 zestawów urządzeń służących pomiarowi czasu przejazdu z punktu A do punktu B.

Unijne dofinansowanie na projekt

Projekt - Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - Etap I uzyskał dofinansowanie ponad 123 mln euro, ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Jest on prowadzony pod nadzorem Komisji Europejskiej poprzez agencję wykonawczą INEA. Na poziomie krajowym nadzór sprawuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Dron pasażerski

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie