Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa fabryki izery na razie bez przełomu. Trwają procedury związane z zamianą gruntów pod fabrykę i negocjacje dotyczące wyboru platformy

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Izera została oficjalnie zaprezentowana we wrześniu 2021 roku. Potem kilka razy mogli ją na rynku zobaczyć jaworznianieZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Izera została oficjalnie zaprezentowana we wrześniu 2021 roku. Potem kilka razy mogli ją na rynku zobaczyć jaworznianieZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Lucyna Nenow
Budowa fabryki izery w Jaworznie na razie utknęła. Spowalniaczem okazały się nowe przepisy specustawy, które mają zastosowanie przy zamianie gruntów, na których ma stanąć fabryka. Na mocy tych przepisów zamieniają się Lasy Państwowe i miasto Jaworzno. – Jeszcze nikt w Polsce nie robił tego na takich zasadach, więc chcemy to zrobić dobrze – tłumaczy Filip Szatanik, rzecznik Urzędu Miejskiego w Jaworznie. Bardzo wolno idą też sprawy związane z tworzeniem samego pojazdu elektrycznego, ale jak twierdzą przedstawiciele ElectroMobility Poland – nie ma mowy, by ten projekt poszedł w odstawkę.

Spis treści

Miasto zamieni się działką z Lasami Państwowymi

O tym, że fabryka nowego, polskiego auta elektrycznego – izery - stanie w Jaworznie, mówi się od dwóch lat. W tym roku w marcu sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa zagłosowała za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku ministra klimatu i środowiska, dotyczącego zamiany działek w Jaworznie. Miasto zamieni się gruntami z Lasami Państwowymi. W zamian za działkę pod fabrykę, miasto przekaże Lasom Państwowym zalesioną działkę w innym miejscu. Miejska działka ma powierzchnię 265,7 ha i jest według operatu przedstawionego przez miasto warta około 11 mln zł. To działka leśna. Jak twierdził podczas komisji prezydent Jaworzna, rośnie tam wartościowy, dobrej jakości las. Druga z działek, należy do Lasów Państwowych. To teren o powierzchni 264,4 ha. Pokopalniany, zrekultywowany. Także rośnie na nim las, posadzony tam właśnie w ramach rekultywacji. Jednak, jak twierdzą władze miasta, rekultywacja nie powiodła się tam i drzewostan, który trzeba będzie wyciąć, jest tam wyjątkowo marnej jakości.

Formalności związane z zamianą gruntów: Jaworzno musi zapłacić 40 mln zł podatku

Budowa fabryki i rozpoczęcie produkcji izery ma już opóźnienie. Na razie sprawa utknęła na formalnościach związanych z zamianą działek. Spółka ElectroMobility Poland wciąż nie ma praw do gruntów w Jaworznie. Z odpowiedzi, jaką uzyskaliśmy od spółki wynika, że stanie się to najwcześniej w pierwszym kwartale 2023 roku. Na razie ruch jest po stronie Lasów Państwowych i Jaworzna.

- Transakcja i operacja wymiany gruntów to skomplikowane prawnie przedsięwzięcie, pierwsze tego typu w kraju na podstawie tak zwanej specustawy. Jesteśmy przekonani, że zostanie zrealizowane do końca trzeciego kwartału tego roku – powiedział nam Filip Szatanik, rzecznik Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Dodał, że chcieliby, by ta wymiana została przeprowadzona jak najlepiej w zgodzie z nowymi przepisami.
Wymiana będzie także generowała dla miasta koszty. W tym przypadku prawdopodobnie miasto będzie musiało zapłacić dodatkowo około 40 milionów złotych podatku VAT. Wynika to z różnicy wartości obu gruntów. Prawdopodobnie miasto będzie musiało na ten cel zaciągnąć kredyt.

Lasy państwowe poprosiły o interpretację Krajową Informację Skarbową

Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach także uczestniczy w procesie zamiany.

- Sprawa jest już na jednym z ostatnich etapów. Chodzi o dopinanie umowy u notariusza – powiedział nam Marek Mróz, rzecznik RDLP w Katowicach. – Wiemy też, że nadleśnictwo, które jest stroną w sprawie zamiany gruntów, zwróciło się do Krajowej Informacji Skarbowej o interpretację przepisów skarbowych dotyczących opłaty VAT przy zamianie gruntów. Oczywiście z naszej strony w grę wchodzi dużo niższa kwota do zapłaty niż ze strony miasta Jaworzna – dodaje.

Paweł Tomaszek, z biura prasowego spółki Electromobility Poland potwierdza, że dotąd spółka nie nabyła praw do gruntów.

- Trwa proces zamiany gruntów pomiędzy Lasami Państwowymi a władzami samorządowymi Jaworzna, którego zakończenie umożliwi pozyskanie terenu przez ElectroMobility Poland. EMP nie uczestniczy w tym procesie i formalnie nie jest stroną w postępowaniu. Na podstawie informacji z Jaworzna proces zamiany gruntów powinien się zakończyć w III kwartale b.r., a prawo do dysponowania terenem przez EMP w I kwartale 2023 roku – mówi Tomaszek.

Wciąż nie ma dostawcy platformy izery

Spółka, jak twierdzi jej przedstawiciel „dopina” na razie inne kwestie związane z budową fabryki i samego samochodu elektrycznego izera. Wciąż bowiem nie ogłoszono oficjalnie kto będzie dostawcą platformy, na której zostanie zbudowana izera.

- W tej chwili trwa ostatnia faza negocjacji dotyczących zakupu platformy, na której będą budowane samochody marki Izera. Obecna sytuacja międzynarodowa wpływa na założenia biznesowe projektu. Niektóre z nich - przede wszystkim dotyczące dzielenia łańcucha dostaw - wymagają dodatkowych analiz, które zostały zlecone. Analizy te są na ukończeniu i dotyczą zapewnienia alternatywnych możliwości sourcingu wybranych części i komponentów oraz optymalizacji procesu projektowania samochodu w oparciu o planowaną technologię – mówi Tomaszek.

Jak dodaje, platforma to kluczowy komponent, który wpływa na wszystkie aspekty realizacji przedsięwzięcia: techniczne, biznesowe i harmonogramowe.

- Proces negocjacji jest wielowątkowy i obejmuje równolegle pakiet czterech umów. Rozpoczęcie wojny na Ukrainie skomplikowało rozmowy. Kluczowe jest dla nas zapewnienie warunków tych umów, które zagwarantują, że projekt w długiej perspektywie będzie miał zapewnione solidne fundamenty biznesowe. Z uwagi na tajemnicę negocjacji biznesowych do czasu ich zakończenia nie komentujemy publicznie ich przebiegu – mówi rzecznik EMP.

Jak więc wygląda harmonogram prac na projektem wprowadzenia do produkcji polskiego auta elektrycznego?
Tu także spółka komunikuje, że o szczegółach harmonogramu projektu będzie mówić po ogłoszeniu dostawcy platformy oraz pozyskaniu praw do terenu na którym ma powstać fabryka.

Czy izera w ogóle powstanie?

Wielu ekspertów motoryzacyjnych zastanawia się obecnie czy projekt pod nazwą izera w ogóle wystartuje, a auto, którego wygląd znamy już od ponad roku w ogóle powstanie? Może po prostu zostanie zaniechany. Zapytaliśmy o to wprost.

- Z perspektywy spółki taki scenariusz nie jest rozważany – ucina Paweł Tomaszek z ElectroMobility Poland.

Skoro tak, to przedłużające się formalności, wybór platformy czy późniejsze uruchomienie fabryki nie sprawią, że w chwili wprowadzenia izery do produkcji, auto nie będzie już po prostu przestarzałe i nieatrakcyjne dla kupujących?

- Technologia, jaką pozyska spółka spełnia najwyższe wymagania techniczne oraz wszelkie standardy, które będą obowiązywać w czasie wprowadzanie produktu na rynek. Design samochodów będzie podlegał również pewnym modyfikacjom. Natomiast jednym z ważniejszych wyzwań produktowych będzie dostosowanie szerokich możliwości technologicznych platformy do charakterystyki samochodu, który ma być dostępny cenowo – zapewnia rzecznik EMP.

Przypomnijmy. Obecnie w spółce ElectroMobility Poland zatrudnionych jest 60 osób. Jak zapewnia spółka, wszystkie wydatki projektowe związane z jej funkcjonowaniem do końca 2021 wyniosły około 69 milionów zł.

Izera nadzieją Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego

Tymczasem miasto Jaworzno po zamianie gruntów zamierza zainwestować w jego infrastrukturę. Teren, na którym ma stanąć fabryka izery stanie się częścią Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.

- W marcu komisja sejmowa pozytywnie zaopiniowała wymianę gruntów, co znacznie zbliżyło nas do realizacji Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. W obszarze znajdzie zatrudnienie nawet 12 000 osób, oczywiście towarzyszyć temu musi realizacja lokalnej infrastruktury. To oczywiste. To kluczowe i ważne dla miasta przedsięwzięcie inwestycyjne – mówi Filip Szatanik.

Zarządzanie Jaworznickim Obszarem Gospodarczym miasto chce powierzyć Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Obecny podczas marcowego posiedzenia komisji sejmowej, która zajmowała się sprawą zamiany gruntów w ramach specustawy, Janusz Michałek, prezes KKSSE, podkreślał wówczas, że pozyskane przez miasto tereny świetnie nadają się pod inwestycje.

- Izera to szansa dla 20 polskich przedsiębiorców. Dajcie nam szansę. Przed nami jeszcze wiele pracy, to też szansa dla gmin ościennych, bo przy takich projektach pojawiają się kolejne projekty inwestycyjne – przekonywał Michałek.

Według niego mogą się tu pojawić inwestycje o wartości nawet 10 mld zł z branży wysokich technologii, elektromobilności, inwestycje w ramach innowacyjnej technologii wodorowej, lotnictwa, motoryzacji oraz przemysłu tworzyw sztucznych. Jednak strategiczną ma być fabryka polskiego samochodu elektrycznego izera. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. już w 2019 roku podpisała umowę o współpracy z miastem Jaworzno w celu utworzenia Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera