Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S1 Mysłowice Kosztowy - Bieruń znowu się opóźni. Wpłynęło odwołanie firmy Polaqua

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
To jeszcze nie koniec historii wyboru wykonawcy ostatniego odcinka drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami i Bieruniem, choć jeszcze w ubiegłym tygodniu tak się wydawało. GDDKiA wybrała wówczas ofertę firmy Budimex jako najkorzystniejszą. Gdyby nie było odwołań, planowano podpisanie umowy w czerwcu. Jednak od decyzji o wyborze tej oferty odwołała się firma Polaqua, To znacznie wydłuży procedury przetargowe w tej sprawie.

Kolejne odwołanie firmy Polaqua

Jak poninformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 23 maja firma Polaqua po raz kolejny złożyła odwołanie w postępowaniu przetargowym na wybór wykonawcy ostatniego, brakującego odcinka drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą. Tym razem odwołała się od wyboru oferty dokonanego 11 maja tego roku. To nie pierwsze odwołanie tej firmy, bo gdy w grudniu ubiegłego roku GDDKiA po raz pierwszy wybrało ofertę Budimeksu na ten odcinek, Polaqua także się od niej odwołała.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

- Wcześniejsze bezskuteczne odwołanie dotyczyło odrzucenia jej oferty z uwagi na zatajenie informacji, co wprowadziło w błąd zamawiającego – informuje GDDKiA

Obecnie trwa budowa pierwszej części obwodnicy Zawiercia i Poręby o długości 16,6 km. Tak wygląda plac budowyZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Obwodnica Zawiercia: W III kwartale 2022 roku ma być złożony...

Na ogłoszone w czerwcu ubiegłego roku postępowanie, do 20 sierpnia 2021 r. wpłynęło dziesięć ofert. Najniższą z nich, o wartości 465 454 548,36 zł, złożyła firma Polaqua. W wyniku analizy i sprawdzania ofert ustalono, że wykonawca najtańszej oferty zataił informacje, które mogły mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. W związku z tym, 19 listopada 2021 r. GDDKiA odrzuciła ofertę firmy Polaqua. Informacja dotyczyła zatajenia faktu, że gmina Szczecin odstąpiła od realizacji inwestycji, której wykonawcą była Polaqua, powołując się na brak możliwości wykonania umowy w terminie oraz nieprawidłową jej realizację. Jednocześnie inwestor naliczył też kary z tytułu odstąpienia od umowy oraz nienależytego wykonania lub zaniechania wykonania obowiązków.
29 listopada 2021 r. firma Polaqua odwołała się od decyzji GDDKiA. Odwołanie zostało 13 grudnia 2021 r. oddalone przez KIO, która uznała działania GDDKiA w tej sprawie za słuszne. W tym miejscu warto podkreślić, że Polaqua nie skorzystała z przysługującego jej prawa do zakwestionowania orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej i wniesienia skargi do Sądu Okręgowego w Warszawie. W związku z tym wyrok KIO o sygn. akt KIO 3467/21 stał się prawomocny.

Budowa S1 Mysłowice - Bieruń: Wybrano wykonawcę, ale...

11 maja 2022 r. spośród ofert niepodlegających odrzuceniu GDDKiA wybrała najkorzystniejszą. Złożyła ją firma Budimex, oferując wykonanie inwestycji za kwotę 489 175 059 zł. Następnie dokumentację przetargową przekazano do Urzędu Zamówień Publicznych, do przeprowadzenia standardowej kontroli uprzedniej.

Polaqua chce ponownej oceny złożonych ofert

W następstwie tych wydarzeń, 23 maja 2022 r., Polaqua znowu złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

ZOBACZ KONIECZNIE

- Wniosła w nim o unieważnienie czynności odrzucenia jej oferty i unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez Budimex oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym wyboru swojej oferty jako najkorzystniejszej. W ocenie GDDKiA, okoliczności sprawy wskazują, że brak jest podstaw prawnych i faktycznych do przeprowadzenia ponownego badania oferty i oceny dokumentów. Zamawiający musi respektować prawomocne orzeczenia KIO (w tym to z 13 grudnia 2021 r., o którym mowa powyżej). Ponowne badanie oferty i ocena dokumentów złożonych przez Polaqua naruszałoby zasadę równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji – informują przedstawiciele GDDKiA.

Dalsze czynności uzależnione są od rozstrzygnięcia Krajowej Izby Odwoławczej.

To ważna część drogi ekspresowej S1

Odcinek o którego zaprojektowanie i budowę chodzi to 10-kilometrowego część drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bieruń. To bardzo ważna część tej drogi. W ramach tej inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III). W sumie to 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. 

S1 znowu się opóźni

Początkowo cała nowa część drogi ekspresowej S1 miała być gotowa do końca 2023 roku. Jednak już wiadomo, że co najmniej dwa jej odcinki nie zmieszczą się w tym terminie. Jeden z nich to właśnie S1 miedzy Mysłowicami i Bieruniem, który najwcześniej powstanie w 2025 roku. Przy kolejnym odwołaniu, termin ten jednak z pewnością się przesunie. Drugi odcinek S1, który nie powstanie do 2023 roku to tzw. obejście Węgierskiej Górki. Tu opóźnienie wynika z problemów wykonawcy podczas drążenia tuneli w masywie górskim. Obecnie przyjmuje się, że ekspresówka przez Beskidy będzie gotowa najwcześniej w 2024 roku.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera