Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza. To ogromna inwestycja. Wymieniają całe torowisko tramwajowe, budują wspólne przystanki, ronda. Kiedy finał prac?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa i wymiana torowiska tramwajowego na odcinku ponad pięciu kilometrów Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa i wymiana torowiska tramwajowego na odcinku ponad pięciu kilometrów Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski/Dariusz Nowak
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa całego torowiska tramwajowego. Nowe pojawi się obecnie na długości prawie 5 kilometrów (to prawie 10 km toru pojedynczego), od Powiatowego Urzędu Pracy aż do ulicy Kasprzaka. Sprawdziliśmy, jak przebiegają prace, czego możemy się spodziewać w najbliższych tygodniach. I kiedy finał tego ogromnego przedsięwzięcia.

Zmiany dla kierowców, jedziemy nową drogą

Warto pamiętać o tym, że z powodu trwającej właśnie na głównej osi komunikacyjnej miasta inwestycji w poniedziałek 24 października nastąpiła ważna zmiana organizacji ruchu. Do przebudowy zamknięta została droga w kierunku centrum między ul. Kasprzaka a Komendą Miejską Policji, a kierowcy muszą się teraz kierować przebudowaną i odnowioną nawierzchnią ul. Piłsudskiego w kierunku Gołonoga i byłej Huty Katowice. Od strony centrum wjazd umiejscowiony został łącznikiem za Komendą Miejską Policji. Od strony Gołonoga kierowcy wjadą ze skrzyżowania z ul. Kasprzaka. Dwukierunkowy ruch nadal będzie ułatwiać tymczasowe rondo na skrzyżowaniu z ul. Tysiąclecia, które w tym samym kształcie zostało w poniedziałek przeniesione na przebudowaną jezdnię. Tak jak do tej pory w tym miejscu obsługiwane są wszystkie kierunki jazdy.

Początek inwestycji w dzielnicy Gołonóg. Tam widać już wiele zmian

Pierwsze prace w terenie rozpoczęły się w tej części miasta w listopadzie 2021 roku. Powstała podbudowa nowego torowiska tramwajowego, pojawiły się też szyny. Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie tutaj niemal 5200 metrów toru pojedynczego. A na jakim etapie inwestycja jest dziś?

- Zakres tramwajowy inwestycji jest mocno zaawansowany – ruszt torowy na przeważającym zakresie został ułożony; trwają przebudowy przejazdów torowo-drogowych, wykonywane w technologii ciężkiej, w płytach betonowych z montażem szyn w komorach za pomocą zalewek poliuretanowych. Po wykonaniu przejazdów wykonawca będzie mógł spiąć ze sobą wykonane odcinki, co pozwoli rozpocząć proces mechanicznego podbijania rusztu torowego – ta operacja planowana jest w drugiej połowie listopada – tłumaczy Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich SA, na zlecenie których realizowana jest cześć tramwajowa przebudowy układu drogowego w Dąbrowie Górniczej.

Na tym odcinku prowadzone są głównie roboty z zakresu drogowego, realizowane na zlecenie Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej, związane z budową chodników, ścieżek rowerowych, przebudową kanalizacji deszczowej. Przebudowywane jest również przejście podziemne na os. Manhattan.

- Jak przekazał mi generalny wykonawca – firma ZUE z Krakowa - od strony osiedla nowe mury ramp i murów oporowych doszły już do poziomu gruntu i pojawił się zarys nowych schodów w klatce schodowej. Odcinek od stacji BP do Komendy Miejskiej Policji w warstwie wiążącej zostanie udostępniony dla kierowców jeszcze w tym roku – dodaje Andrzej Zowada.

Obowiązujący termin realizacji tej inwestycji to kwiecień 2023 roku.

- Jednak należy stanowczo podkreślić, iż zakończenie zadania w zakresie tramwajowym jest uzależnione od realizacji zakresu miejskiego, w szczególności chodzi o przebudowę przejść podziemnych. A tu, jak informuje generalny wykonawca, sprawa wygląda następująco: Kasprzaka jest już częściowo zburzone, Manhattan w trakcie przebudowy, Graniczna – przejście zburzone, Reden – w trakcie rozbiórki, no i Merkury, gdzie sytuacja jest trudna – w związku ze słabymi stropami przejścia, zakres prac trzeba zwiększyć, co zapewne opóźni termin przywrócenia ruchu tramwajowego i prawdopodobnie również końcowy termin realizacji zadania – podkreśla rzecznik Tramwajów Śląskich.

Wartość prac dla zadania od al. Róż do ul. Kasprzaka wynosi 18,2 mln zł netto (22,4 mln zł brutto). A całość tej inwestycji – z częścią miejską, dotyczącą infrastruktury drogowej – ma kosztować łącznie 75,9 mln zł brutto.

Powstanie tu m.in. nowe rondo turbinowe, które zastąpi dotychczasowe rozwiązanie komunikacyjne, pozwalające skręcić z głównej osi komunikacyjnej miasta w ul. Leśną czy Morcinka. Przystanek na Manhattanie stanie się natomiast wspólnym, autobusowo-tramwajowym. Zlikwidowane zostaną przejścia podziemne przy ul. Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Trzy inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (al. Róż, Reymonta, Manhattan).

Zniknęły stare tory. Powstaje nowa pętla, tramwaje wrócą na nią jeszcze w tym roku

Druga, odrębna część tej inwestycji, także wykonywana ostatecznie przez krakowską firmę ZUE, obejmuje torowisko od alei Róż do pętli przy Powiatowym Urzędzie Pracy w rejonie ulicy Sobieskiego. Tutaj przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2000 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa obejmie około 4800 metrów toru pojedynczego. Co tutaj udało się zrobić do dziś?

- Sytuacja jest zasadniczo bliźniaczo podobna do pierwszego odcinka. Prace w zakresie torowym inwestycji są mocno zaawansowane. Z deklaracji wykonawcy wynika, że na przełomie listopada i grudnia możliwe będzie wznowienie ruchu tramwajów na pętli tramwajowej przy Powiatowym Urzędzie Pracy, dzięki czemu będą mogły wrócić na swoje trasy linie, które dziś jeżdżą na skróconych trasach, ale oczywiście tylko do pętli. Dalej utrzymana będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Podobnie, jak na pierwszym odcinku, tu także drabina torowa jest w dużej mierze ułożona i tym roku wykonawca planuje podbicie torów; pojawią się też pierwsze nowe platformy przystankowe – informuje Andrzej Zowada.

Tutaj powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a wspólny autobusowo-tramwajowy na Redenie (aleja Róż). Projekt zakłada również m.in. budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina. Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejście podziemne przy ul. Chopina. Zastąpi je przejście przez jezdnię. Przejście podziemne przy ul. Kościuszki zostanie przebudowane. Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Wartość prac w zakresie Tramwajów Śląskich dla zadania od Będzina do al. Róż to 25,2 mln zł netto (31 mln zł brutto), a całość prac – z częścią miejską – to prawie 62 mln zł netto (76 mln zł brutto).

A kiedy finał tej inwestycji? Tu również kwestia terminu realizacji wiąże się z realizacją zakresu miejskiego i przebudową przejść podziemnych, co do których nie wiemy jeszcze, jak bardzo ich realizacja opóźni prace tramwajowe – podkreśla rzecznik Tramwajów Śląskich.

W listopadzie pojawi się wóz do rozwijania nowej sieci trakcyjnej

Ile osób odpowiada zatem za te wszystkie drogowe zmiany w Dąbrowie Górniczej?

- Tu nie ma jednej prostej odpowiedzi. Liczba pracowników oraz liczba i rodzaj sprzętu na placu budowy zmieniają się praktycznie z dnia na dzień, w zależności od zakresu zadań jakie są w danym momencie realizowane. W ostatnim czasie np. liczba pracowników potrafiła wahać się od około 40 do ok. 70. Mamy tu plac budowy rozciągnięty na długości niemal 5 kilometrów, a pracownicy delegowani są do realizacji różnych zadań, w różnych miejscach – informuje firma ZUE SA z Krakowa.

Sprzęt budowlany wykorzystywany jest zadaniowo – np. gdy kładzie się warstwy podbudowy, wykonawca przywozi sprzęt do zagęszczania oraz walce, które po wykonaniu zadania są przewożone w inne miejsca. Kiedy wysypywane jest kruszywo pojawia się więcej koparko-ładowarek i spychaczy, itd.

- W listopadzie na placu budowy pojawi się wóz wieżowy do rozwijania nowej sieci trakcyjnej oraz podbijarka torowa – informuje wykonawca prac w Dąbrowie Górniczej.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera