Wiadukt na DK86 był w bardzo złym stanie i był przeznaczony do rozbiórki
W sprawie uszkodzonego wiaduktu na DK86 w Katowicach debatują przedstawiciele miasta, firmy NDI, a na miejscu byli też inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Droga na wysokości Giszowca została zamknięta w sobotę, 27 czerwca, po tym jak osunęła się ziemia na nasypie wiaduktu, a następnie zapadł spory fragment jezdni ulicy Pszczyńskiej.
Jeszcze tego samego dnia ustalono, że powodem uszkodzeń były nawałnice, które przeszły nad Katowicami w nocy z piątku na sobotę.
- Wiadukt był w bardzo złym stanie technicznym i w ramach przebudowy węzła DK86/DK81 nie był przewidziany do remontu, a do rozbiórki. Niestety ulewne deszcze spowodowały, że został podmyty przyczółek wiaduktu – wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Grupy NDI. To właśnie ta sopocka firma jest generalnym wykonawcą przebudowy węzła Giszowiec na DK86 w Katowicach.
W ramach inwestycji wykonawca miał rozebrać, następnie wybudować nowy wiadukt.
- Te prace częściowo już się rozpoczęły, ale generalnie były przewidziane w późniejszym terminie – przyznaje Skorupka – Kaczmarek.
Teraz prawdopodobnie trzeba będzie je przyspieszyć - to jeden z możliwych scenariuszy przywrócenia ruchu na DK86. Ale niejedyny. Jak mówi rzeczniczka NDI rozważane są wszystkie możliwe rozwiązania, kluczowe będzie jednak bezpieczeństwo. Niemal na pewno uszkodzony wiadukt trzeba będzie rozebrać. Decyzję o nakazie rozbiórki ma wydać Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego.
- Cały czas pracuje zespół, którego działania mają jak najszybciej przywrócić ruch na wyłączonym odcinku drogi krajowej nr 86. Trwają rozmowy z wykonawcą przebudowy węzła w Giszowcu w zakresie rozbiórki uszkodzonego wiaduktu, a także szybkiej realizacji nowego od strony zachodniej. Jednocześnie powoływany jest rzeczoznawca, który całe zajście przeanalizuje i oceni - potwierdza Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.
Scenariusz i harmonogram przywrócenia ruchu na DK86 jeszcze w tym tygodniu
Scenariusz i harmonogram przywrócenia ruchu na DK86 ma zostać przedstawiony jeszcze w tym tygodniu. Sprawa jest pilna. 86-tka to jedna z najczęściej użytkowanych dróg w Polsce, do tego kluczowa dla komunikacji w aglomeracji śląskiej. Trasą na wysokości Giszowca codziennie przejeżdża średnio 58,5 tysiąca pojazdów, zarówno w ruchu lokalnym, jak i tranzytowym. Tymczasem od soboty jest zamknięta w obu kierunkach (do Tychów i do Sosnowca) na długim odcinku od węzła Murckowska aż do skrzyżowania z ulicą 73 Pułku Piechoty. Co prawda wyznaczono objazdy, ale w okolicy i tak tworzą się potężne korki m.in. na ulicy Szopienickiej w Nikiszowcu i Giszowcu.
Kiedy ruch na trasie uda się przywrócić? Wszystko zależy od ustaleń wykonawcy z inwestorem, czyli miastem. Niemal na pewno nie uda się otworzyć DK86 przed końcem wakacji. Na rozbiórkę uszkodzonego wiaduktu i kolejne prace – w zależności od przyjętego scenariuszu – potrzeba kilku tygodni, a być może nawet od dwóch do trzech miesięcy.
Przebudowa węzła Giszowiec to największa drogowa inwestycja Katowic od czasu budowy tunelu pod Rondem gen. Jerzego Ziętka
Przypomnijmy, że miejsce w którym zapadła się jezdnia i doszło do uszkodzenia wiaduktu, to plac budowy przebudowywanego węzła Giszowiec, czyli skrzyżowania ulic Pszczyńskiej (DK86) i 73 Pułku Piechoty (DK81). W ramach rozpoczętej w ubiegłym roku inwestycji modernizowane jest samo skrzyżowanie, ale też okoliczne drogi, w tym ulica Pszczyńska (DK86) na odcinku od autostrady A4 aż do ul. Górniczego Stanu, a także 73 Pułku Piechoty, Karolinki i Kolista.
Musisz to wiedzieć
Inwestycja pochłonie 247,5 mln zł i jest największą drogową realizacją Katowic od czasu budowy tunelu pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka. Prace rozpoczęły się wiosną 2019 roku, a zakończą się w połowie 2021 roku.
W efekcie przebudowy skrzyżowanie Pszczyńskiej i 73 Pułku Piechoty będzie dwupoziomowe, a ruch lokalny zostanie oddzielony od tranzytowego. Powstaną tu dwa węzły: jeden będzie rozprowadzał ruch tranzytowy w kierunku Tychów i Skoczowa oraz na północ w kierunku Łodzi i Gdańska, drugi ruch lokalny dla Giszowca, Murcek i Ochojca.
Pod koniec czerwca wykonawca podsumował, że inwestycja jest zaawansowana na poziomie 40 proc. W ostatnim czasie prowadzone były tu prace bitumiczne. Powstawały też nasypy i konstrukcje drogi. Na odcinku DK81 (73 Pułku Piechoty) układana jest warstwa podbudowy zasadniczej oraz krawężniki. Prace toczą się też na czterech obiektach inżynierskich, do tego prowadzone są przebudowy sieci i magistrali wodociągowej.
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?