Elektrobusy: nowość na ulicach Tychów. Czy wyprą trolejbusy? Zobaczcie zdjęcia

Jolanta Pierończyk
Elektrobus w TychachZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Jolanta Pierończyk
Elektrobusy: nowość na tyskich ulicach. Zastąpią trolejbusy w miejscach, gdzie nie ma trakcji, ale czy mogą je zupełnie wyprzeć? Do końca roku będą pojawiać się w różnych miejscach Tychów, od 2021 r. ich przeznaczeniem będzie trasa linii autobusowej nr 291.

W środę, 1 lipca, Tyskie Linie Trolejbusowe zaprezentowały swoją nowość: elektrobusy, które zastąpią trolejbusy w miejscach, gdzie nie ma trakcji. Od nowego roku będzie to trasa linii autobusowej 291, a do tego czasu można będzie je spotkać na liniach trolejbusowych, zwłaszcza F.

Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia

Elektrobus to trolejbus na baterie, do których ładowarka znajduje się w zatoce przystankowej przy kościele św. Krzysztofa w Tychach.

- Kierowca podjeżdża pod ładowarkę, zaciąga hamulec ręczny i z góry z tego masztu opuszcza się urządzenie, które można nazwać wtyczką i zaczyna się ładowanie - tłumaczy Marcin Rogala, prezes Tyskich Linii Trolejbusowych.

Jest to ładowarka automatyczna o dużej mocy 200 kW, gdzie wystarczy 10-20 minut do doładowania baterii do 50 proc., co pozwala na przejechanie kilkudziesięciu kilometrów.

Prócz tej ładowarki jest jeszcze druga, pięć razy słabsza, o mocy 40 kW. - Będzie używana nocą na zajezdni. Czas ładowania to bowiem około czterech godzin - mówi prezes.

Jeden elektrobus to wydatek ok. 2 mln zł, Tychy kupiły dwa. Wraz z ładowarkami kosztowały 5,6 mln zł. Koszt ten mieści się w projekcie pt. „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim” za ok. 100 mln zł (85 proc. tej kwoty zapłaci UE).

Musisz to wiedzieć

Elektrobusy mają 12 m długości, są niskopodłogowe i do każdego może wejść 80 pasażerów (28 miejsc siedzących). Są to pierwsze w Tychach autobusy z zeroemisyjnym napędem elektrycznym, w którego skład wchodzą 4 zestawy baterii trakcyjnych o łącznej mocy 160kWh, a także silniki w piastach kół.

- Elektrobus prowadzi się trochę łatwiej, bo nie trzeba myśleć o pantografach. Koncentrujemy się tylko na drodze i pasażerach - mówi Małgorzata Śliwińska, która na trolejbusach w TLT jeździ od trzech lat.

Zobacz koniecznie

Niewielu kierowców TLT ma doświadczenie w prowadzeniu elektrobusów. Szkolenia dopiero przed nimi. - Producent ma na swój koszt przeszkolić co najmniej dziesięciu kierowców - mówi prezes Marcin Rogala.

Czy elektrobusy wyprą trolejbusy? - Nie wiemy, jak się sprawdzą za pięć -sześć lat. Baterie się zużywają. Jak co kilka lat trzeba będzie wydać kilkaset złotych na nowe, to to wyparcie nie nastąpi szybko- mówi prezes TLT.

Nie przeocz

Bądź na bieżąco i obserwuj

Wrócą handlowe niedziele?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3