Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała. Projekt pod lupą kolejarzy

JAK
Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała została określony mianem „niezbędnego elementu połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała została określony mianem „niezbędnego elementu połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem. arc
Udostępnij:
Projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała, dzięki któremu podróżni mogliby dojechać ze Śląska Cieszyńskiego do Krakowa, podlega obecnie szczegółowej analizie i ocenie przez speców ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała

Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała została określony mianem „niezbędnego elementu połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn - Skoczów -Bielsko-Biała - Wadowice - Kraków)". Przedsięwzięcie ma być realizowane w latach 2023-2028 w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. W październiku ub. roku Sejmik Województwa Śląskiego podjął decyzję, że przekaże ponad 16,4 mln zł na realizację inwestycji.

- Ta decyzja to potwierdzenie wcześniejszych założeń, że województwo śląskie oficjalnie będzie partycypowało w tym przedsięwzięciu - stwierdził w rozmowie z DZ Paweł Niklewicz , dyrektor biura Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego „Aglomeracja Beskidzka”, które czyni starania o rewitalizację m.in. tego odcinka linii kolejowej nr 190.

Projekt pod lupą specjalistów

W listopadzie do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. trafiły dokumenty dotyczące rewitalizacji linii. - To wstępne studium planistyczno-prognostyczne określające zakres prac oraz przewidywany koszt projektu. Ponadto wnioskodawcy musieli udokumentować przeprowadzenie spotkań informacyjnych z mieszkańcami miejscowości, w których planowana jest realizacja projektu, skompletować opinie, stanowiska instytucji, które będą realizować przedsięwzięcia mogące mieć wpływ na realizację projektu i podmiotów/instytucji odpowiadających za zarządzanie infrastrukturą kolejową, której funkcjonowanie może mieć wpływ na realizację projektu - informuje bielski Urząd Miejski, który został liderem projektu (z uwagi na kwestie organizacyjne związane z finansowaniem projektu oraz partycypacji samorządu województwa śląskiego w jego realizacji, Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka przyjęło funkcję partnera/koordynatora projektu).

Nie przeocz

Ważne było również przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15 procent kosztów kwalifikowalnych inwestycji, a także dołączenie deklaracji organizatora przewozów o uruchomieniu i finansowaniu przewozów na planowanym do rewitalizacji odcinku linii kolejowej.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ciągu trzech miesięcy przeprowadzą analizę wniosków. W jej wyniku powstanie lista rankingowa projektów. Po akceptacji dokumentu przez Ministerstwo Infrastruktury, wnioskodawcy zostaną poinformowani o kwalifikacji projektów do realizacji w ramach programu - dodaje bielski Ratusz.

Na modernizację czeka ostatni odcinek

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Przeznaczonych na niego ponad 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i około mld środki jednostek samorządu terytorialnego.

Pasażerski ruch kolejowy na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów wygaszono w 2009 roku. Kilkuletnie starania przedstawicieli samorządów ziemi bielskiej oraz cieszyńskiej wraz z partnerami społecznymi - w ramach Komisji do spraw Transportu Kolejowego Śląska Cieszyńskiego - oraz współdziałanie z samorządem województwa śląskiego przyniosły efekt w postaci trwającej obecnie rewitalizacji dwóch z trzech odcinków linii kolejowej nr 190, w ramach zadania pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce". Zadanie to jest dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

- Na modernizację czeka jeszcze ostatni, kluczowy odcinek linii nr 190 o długości 22 km - od Skoczowa do Bielska-Białej - tak aby możliwe było właściwe skomunikowanie tej części subregionu południowego województwa śląskiego, zamieszkałej przez ponad ćwierć miliona mieszkańców - przypominają bielscy urzędnicy.

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska elektromobilność w liczbach

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie