Pierwsze przymiarki do budowy linii kolejowej łączącej Warszawę z ówczesną granicą rosyjsko-austriacką pojawiły się już w latach trzydziestych XIX wieku. Trasę Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej wyznaczono z Warszawy do stacji Granica, która dziś znajduje się w granicach Sosnowca. Z Granicy wybudowano połączenie do leżącej w zaborze austriackim Szczakowej, dzięki czemu dostać się można było koleją do Krakowa, a także na Śląsk.
Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia
Odcinki Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej oddawano do użytku pasażerów etapami:
- czerwiec 1845 roku: Warszawa - Grodzisk Mazowiecki
- październik 1845 roku Grodzisk Mazowiecki - Skierniewice/Łowicz
- grudzień 1846 roku: Skierniewice - Częstochowa
- kwiecień 1848 roku: Częstochowa - Granica
W 1859 roku Kolej Warszawsko-Wiedeńska zyskała odnogę ze stacji Ząbkowice do Szopienic, dzięki czemu można było przejechać bezpośrednio z Rosji do Prus bez konieczności przejazdu przez terytorium austriackie.
Zobacz koniecznie
Kolej Warszawsko-Wiedeńska znacznie skracała czas podróży w wielu relacjach. Pasażerów na początku liczono w setkach tysięcy, ale szybko statystyki zaczęto prowadzić w milionach. Na wielu stacjach małe dworce, które powstały na początku funkcjonowania linii szybko stały się mało wystarczalne. Dlatego czasem już po kilkunastu latach zaczęto myśleć o nowych, większych dworcach.
Tak było na przykład w Skierniewicach, gdzie już w 1873 roku powstał nowy większy budynek dworcowy, a pretekstem okazała się wizyta cara. W Zawierciu z kolei pierwotny dworzec został tuż przed I wojną światową zastąpiony nowym zbudowanym dla uczczenia 300-lecia władania przez Romanów Rosją.
Historia dworców Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej to również te budynki, których już dzisiaj nie ma. Mowa przede wszystkim o klasycystycznym Dworcu Wiedeńskim w Warszawie, który był czynny dla pasażerów od 1845 roku aż do okresu międzywojennego. Wówczas budowano warszawską linię średnicową, a stary dworzec stał na jej drodze. Większa część została więc wyburzona. W podobnej lokalizacji zaczęto budować modernistyczny dworzec Warszawa Główna, który w czerwcu 1939 roku został zniszczony przez pożar, potem zbombardowany we wrześniu 1939 roku, a następnie wysadzono przez burzących Warszawę Niemców.
Nie ma już także historycznego dworca w Częstochowie, który swoim kształtem przypominał lokomotywę. Był wielokrotnie przebudowany, ale przez wiele lat miał interesującą starą bryłę. Gdy w połowie lat siedemdziesiątych okazało się, że Częstochowa będzie stolicą województwa, postanowiono wyburzyć historyczny obiekt i wybudować nowy dworzec. Nowy dworzec ostatecznie otwarto dopiero w 1997 roku. Jest mniejszy niż w poprzednim projekcie i okazało się, że... wyburzenie historycznego okazało się zbędne.
W ostatnich latach wiele małych i dużych dworców na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej przeszło renowację. Ale wciąż są takie, które czekają na nowe życie.
Musisz to wiedzieć
Nie przeocz
Bądź na bieżąco i obserwuj
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 SM-R900 40mm Złoty
Waga: 28,7 gWymiary: 40,4 x 39,3 x 9,8 mmModel zeg…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z bransoletą mediolańską w...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Classic Biały
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 42 mm Active Biały
elegancka 42-milimetrowa tarcza smartwatcha huawei…
kup teraz

Garmin Vivoactive 4S Biały
SmartwatchGARMIN Vivoactive 4s Biały z różowozłoty…
kup teraz

Withings Activite Steel HR Sport Biały
Steel HR Sport to hybrydowy smartwatch specjalnie …
iPolitycznie - Fogiel: bon-moty Korwin-Mikkego nie naprawią ekonomii