Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stare dworce Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Jedne są odnowione, inne czekają na drugie życie

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
RADOMSKOPierwszy budynek dworca w Radomsku powstał już w 1846 roku, jednak w okresie międzywojennym zdecydowano się na budowę nowego. Modernistyczny budynek oddano do użytku w 1932 roku. Przez wiele lat straszył podróżnych, ale w 2011 roku przeszedł remont.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
RADOMSKOPierwszy budynek dworca w Radomsku powstał już w 1846 roku, jednak w okresie międzywojennym zdecydowano się na budowę nowego. Modernistyczny budynek oddano do użytku w 1932 roku. Przez wiele lat straszył podróżnych, ale w 2011 roku przeszedł remont.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE arc
Kolej Warszawsko-Wiedeńska to jedna z najbardziej znanych tras kolejowych w Polsce. Uważana jest za najstarszą, chociaż pociągi ruszyły tu dopiero kilka lat po odcinku z Wrocławia do Oławy. Na wielu stacjach zachowały się stare dworce pamiętające czasy Królestwa Kongresowego. Niektóre z nich i dzisiaj z powodzeniem służą pasażerów. Inne - choć piękne, są zaniedbane i czekają na swoje nowe życie. Sto siedemdziesiąt pięć lat temu - w czerwcu 1845 roku - na trasę wyruszyły pierwsze pociągi na trasie z Warszawa do Grodziska - dziś Mazowieckiego.

Pierwsze przymiarki do budowy linii kolejowej łączącej Warszawę z ówczesną granicą rosyjsko-austriacką pojawiły się już w latach trzydziestych XIX wieku. Trasę Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej wyznaczono z Warszawy do stacji Granica, która dziś znajduje się w granicach Sosnowca. Z Granicy wybudowano połączenie do leżącej w zaborze austriackim Szczakowej, dzięki czemu dostać się można było koleją do Krakowa, a także na Śląsk.

Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia

Odcinki Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej oddawano do użytku pasażerów etapami:

  • czerwiec 1845 roku: Warszawa - Grodzisk Mazowiecki
  • październik 1845 roku Grodzisk Mazowiecki - Skierniewice/Łowicz
  • grudzień 1846 roku: Skierniewice - Częstochowa
  • kwiecień 1848 roku: Częstochowa - Granica

W 1859 roku Kolej Warszawsko-Wiedeńska zyskała odnogę ze stacji Ząbkowice do Szopienic, dzięki czemu można było przejechać bezpośrednio z Rosji do Prus bez konieczności przejazdu przez terytorium austriackie.

Zobacz koniecznie

Kolej Warszawsko-Wiedeńska znacznie skracała czas podróży w wielu relacjach. Pasażerów na początku liczono w setkach tysięcy, ale szybko statystyki zaczęto prowadzić w milionach. Na wielu stacjach małe dworce, które powstały na początku funkcjonowania linii szybko stały się mało wystarczalne. Dlatego czasem już po kilkunastu latach zaczęto myśleć o nowych, większych dworcach.

Tak było na przykład w Skierniewicach, gdzie już w 1873 roku powstał nowy większy budynek dworcowy, a pretekstem okazała się wizyta cara. W Zawierciu z kolei pierwotny dworzec został tuż przed I wojną światową zastąpiony nowym zbudowanym dla uczczenia 300-lecia władania przez Romanów Rosją.

Historia dworców Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej to również te budynki, których już dzisiaj nie ma. Mowa przede wszystkim o klasycystycznym Dworcu Wiedeńskim w Warszawie, który był czynny dla pasażerów od 1845 roku aż do okresu międzywojennego. Wówczas budowano warszawską linię średnicową, a stary dworzec stał na jej drodze. Większa część została więc wyburzona. W podobnej lokalizacji zaczęto budować modernistyczny dworzec Warszawa Główna, który w czerwcu 1939 roku został zniszczony przez pożar, potem zbombardowany we wrześniu 1939 roku, a następnie wysadzono przez burzących Warszawę Niemców.

Nie ma już także historycznego dworca w Częstochowie, który swoim kształtem przypominał lokomotywę. Był wielokrotnie przebudowany, ale przez wiele lat miał interesującą starą bryłę. Gdy w połowie lat siedemdziesiątych okazało się, że Częstochowa będzie stolicą województwa, postanowiono wyburzyć historyczny obiekt i wybudować nowy dworzec. Nowy dworzec ostatecznie otwarto dopiero w 1997 roku. Jest mniejszy niż w poprzednim projekcie i okazało się, że... wyburzenie historycznego okazało się zbędne.

W ostatnich latach wiele małych i dużych dworców na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej przeszło renowację. Ale wciąż są takie, które czekają na nowe życie.

Musisz to wiedzieć

Nie przeocz

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera