Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To skrzyżowanie na DK86 w Śląskiem jest ciągle zakorkowane! Kierowcy mają dość. Kiedy powstanie tu nowy węzeł drogowy?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Skrzyżowanie DK86 z ulicami Wiejską i Piłsudskiego jest jednym z najbardziej zakorkowanych w województwie śląskimZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Skrzyżowanie DK86 z ulicami Wiejską i Piłsudskiego jest jednym z najbardziej zakorkowanych w województwie śląskimZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Skrzyżowanie na drodze krajowej nr 86, łączące Czeladź i Będzin, jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem w województwie śląskim. Niemal codziennie tworzą się tu kilometrowe korki, a w piątkowe popołudnia robi się tu prawdziwy drogowy armagedon. Kierowcy pomstują, spaliny ze stojących po 20 minut w korku aut zatruwają środowisko. I tak do lat. Wszyscy wiedzą, że skrzyżowanie trzeba jak najszybciej zastąpić wiaduktem lub tunelem, ale jak na razie nic się w tej sprawie nie dzieje. Czy są więc w najbliższym czasie jakieś szanse na zmiany?

Skrzyżowanie na DK86: korek goni korek, jechać się nie da

Skrzyżowanie na DK86 na granicy Będzina i Czeladzi generuje ogromny ruch. To tędy wyjeżdżają kierowcy z Katowic i Sosnowca w stronę Częstochowy. To także droga prowadząca na lotnisko w Pyrzowicach. Jakby tego było mało, tuż obok znajduje się jedno z największych w woj. śląskim centrów handlowych M1, do którego prowadzi odchodząca od skrzyżowania ul. Wiejska, a zaraz za nim ulokowała się w Czeladzi wielka strefa gospodarcza z wieloma halami, magazynami i zakładami. To także skrzyżowanie prowadzące ulicą Piłsudskiego do największego osiedla mieszkaniowego w Będzinie – Syberki oraz centrum tego miasta.

Nic więc dziwnego, że codziennie w korkach stoją tu setki kierowców, a skrzyżowanie pokonują każdego dnia tysiące samochodów, w dużej części ogromnych tirów. Najgorzej korkuje się jezdnia od strony Sosnowca i Katowic. Tam zatory tworzą się kilka kilometrów przed skrzyżowaniem, sięgając za Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 5 im. św. Barbary.

- Gdybym mógł, to bym tędy nie jeździł, ale skrzyżowanie pozwala wyjechać we wszystkich kierunkach. Do Katowic, Siewierza i Częstochowy, najkrócej tędy dojechać do czeladzkich Piasków i M1. Dlatego stoję w tych korkach, choć czasem to już ręce opadają. Szczególnie przed godziną 8 i popołudniami. Wszystko stoi, jedzie się w żółwim tempie. Przydałoby się to zmienić. Z tego co wiem, plany były, ale dalej nic się nie dzieje – podkreśla Roman Maciążek, mieszkaniec Będzina.

Były rzeczywiście plany, by w tym miejscu powstał tunel lub wiadukt, ale na razie na planach się skończyło.

Skrzyżowanie na DK86: problemy od początku, kiedy powstało M1

Zarządcą DK86 oraz feralnego skrzyżowania jest Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. Zapytaliśmy więc, kiedy jest szansa na realne zmiany. Katowicki oddział GDDKiA przyznaje, że sytuacja komunikacyjna skrzyżowania na DK86 w Będzinie — między ul. Wiejską a Piłsudskiego spowodowana została ekspansją infrastruktur w otoczeniu drogi, między innymi przy ulicy Wiejskiej i ulicy Handlowej w Czeladzi oraz po stronie ulicy Czeladzkiej w Będzinie, a których obsługa z drogi krajowej nr 86 nie była uzgadniana z GDDKiA.

- Spowodowało to dodatkowe obciążenie skrzyżowania, a w szczególności relacji lewoskrętnej na drodze krajowej nr 86 z kierunku Katowic. Z prowadzonych obserwacji i analiz przepustowości ruchu wynika jednoznacznie, że żadna modyfikacja istniejącego skrzyżowania w zakresie geometrii lub też zmiany programu sygnalizacji świetlnej nie rozwiąże problemu wyczerpanej przepustowości w godzinach szczytu – tłumaczy Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.

Jak dodaje, funkcjonujący program sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu pracuje obecnie na warunkach brzegowych.

- Należy zwrócić uwagę, że uzgodniona z GDDKiA obsługa Centrum Handlowego M1 i infrastruktury towarzyszącej powinna odbywać się przez węzeł drogowy, czyli skrzyżowanie DK86 z DK94 (ul. Będzińska) i DW910. Już na samym etapie uzgodnień lokalizowania Centrum Handlowego M1 i infrastruktury towarzyszącej, GDDKiA wskazywała, że docelowo zajdzie konieczność wybudowania węzła drogowego w tym miejscu – podkreśla Marek Prusak.

Dla zwiększonych potrzeb całego kompleksu handlowego została przez GDDKiA w latach wcześniejszych przebudowana sygnalizacja świetlna na drodze krajowej nr 94 (ul. Będzińska), wyremontowano również węzeł drogowy, a także został wydłużony lewoskręt od strony Sosnowca. GDDKiA świadoma występowania utrudnień, mając na względzie oczekiwania użytkowników drogi, a przede wszystkim uwzględniając trwałą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, już wcześniej zleciła opracowanie obszarowej koncepcji na bazie głównego układu drogowego (DK86 i DK94) w celu ustalenia optymalnych potrzeb rozbudowy omawianego układu.

Jak informuje GDDKiA z koncepcji tej wynika, że tylko węzeł drogowy zapewni optymalne warunki dla obsługi tranzytu i przyległego terenu do DK86, który ciągle jest „zasilany” w kolejne nowe infrastruktury handlowo – usługowe.

- Niestety rozwiązania pozwalające zwiększyć przepustowość omawianego układu drogowego stanowią zadania wysokonakładowe, co wiąże się z poniesieniem znacznych nakładów finansowych. Z uwagi na to, iż przebudowa układu drogowego w tym miejscu ma charakter inwestycyjny, a możliwość jego realizacji wymaga zakwalifikowania zadania do planów inwestycyjnych, zarówno przez GDDKiA, jak i pozostałych inwestorów, obecnie nie możemy deklarować terminu realizacji zadania – podkreśla Marek Prusak. - Jednocześnie informujemy, że o sprawach związanych z przedmiotową sytuacją komunikacyjną i propozycją budowy węzła drogowego, mającego wpływ na długotrwałą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i przepustowość przyległego układu, we wcześniejszych pismach nasz oddział informował także Urząd Miejski w Będzinie, Starostwo Powiatowe w Będzinie, Powiatowy Zarząd Dróg w Będzinie z/s w Rogoźniku, Urząd Miasta w Czeladzi, a także Komendę Wojewódzką Policji w Katowicach – dodaje.

Skrzyżowanie na DK86: wszyscy wiedzą, że zmiany są konieczne

W Urzędzie Miasta w Czeladzi usłyszeliśmy, że lokalny samorząd zdaje sobie sprawę z konieczności rozwiązania problemu, jaki stanowi skrzyżowanie ul. Wiejskiej, Piłsudskiego i DK86.

- O tej sprawie wielokrotnie informowaliśmy naszych parlamentarzystów, którzy na prośbę miasta składali wnioski do budżetu państwa, w celu zabezpieczenia funduszy na przebudowę tego skrzyżowania, albowiem GDDKiA zawsze tłumaczy się brakiem pieniędzy. Niestety wnioski te nie zostały jak dotąd uwzględnione. Liczymy jednak, że w przyszłości wspólnie uda nam się wypracować rozwiązanie satysfakcjonujące kierowców – mówi Jakub Kubasik, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Czeladzi.

Lokalne władze Będzina też przyznają, że przebudowa skrzyżowania jest konieczna.

- Bezpieczeństwo to podstawa, dlatego też za budową bezkolizyjnego skrzyżowania - łączącego ul. Wiejską, ul. Piłsudskiego i DK 86, postulowaliśmy do GDDKiA już kilkakrotnie. W maju 2022 roku uczyniliśmy to również za pośrednictwem posła Rafała Adamczyka, który w Sejmie zwrócił uwagę na ten istotny problem. Jednakże kwestia realizacji inwestycji jest w gestii GDDKiA - zarządcy DK 86 - i Powiatowego Zarządu Dróg w Będzinie, w zasobach którego znajdują się wspomniane ulice – tłumaczy Łukasz Dytko, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Będzinie.

- Ulica Wiejska w Czeladzi i ul. Piłsudskiego w Będzinie są drogami powiatowymi w zarządzie PZD. Skrzyżowanie tych dróg z DK 86 należy do drogi wyższej kategorii, czyli do DK 86. Znajduje się ono w zarządzie GDDKiA. Z informacji posiadanych przez PZD nie były prowadzone rozmowy w sprawie jego przebudowy – informuje Tomasz Kotuła, specjalista z Wydziału Dróg, Mostów i Obwodu Drogowego Powiatowego Zarządu Dróg w Będzinie.

A zatem wygląda na to, że trzeba usiąść przy jednym stole i wspólnie ustalić konkretny plan przebudowy skrzyżowania na DK86. Oby stało się to jak najszybciej.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera