Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza. Komunikacyjna rewolucja. Wymieniają 10 km torów tramwajowych, będą ronda, znikną kładki

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa wymiana torowiska tramwajowego w całym mieście. W sumie będzie to prawie 10 kilometrów toru pojedynczego Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej trwa wymiana torowiska tramwajowego w całym mieście. W sumie będzie to prawie 10 kilometrów toru pojedynczego Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Wystarczy, że pojedziemy przez śródmieście Dąbrowy Górniczej i dalej główną drogą – al. Piłsudskiego - w kierunku S1 oraz byłej Huty Katowice, a z pewnością trafimy na ekipy uwijające się przy wymianie torowiska tramwajowego. A to – w nowej odsłonie – pojawi się niemal w całym mieście, bowiem układanych jest około 10 kilometrów toru pojedynczego. Sprawdziliśmy, na jakim etapie są dziś te wszystkie prace i czy zakończą się w planowanych terminach.

Początek w dzielnicy Gołonóg, tam szyny już częściowo położone

Pierwsze prace w terenie rozpoczęły się w tej części miasta w listopadzie 2021 roku. Początkowo rozbieranie torowiska prowadzącego w kierunku Gołonoga i byłej Huty Katowice było czasochłonne. Teraz efekty prac są jednak widoczne. Powstała podbudowa nowego torowiska tramwajowego, pojawiły się też szyny. Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie tutaj niemal 5200 metrów toru pojedynczego.

- Na odcinku od ul. Kasprzaka do ronda przy al. Róż wykonawca zrealizował prace związane z układaniem toru klasycznego na podkładach strunobetonowych, które to prace poprzedziły, oczywiście, prace ziemne i ułożenie wszystkich warstw konstrukcyjnych. Tym samym ruszt torowy jest ułożony na całym odcinku z wyłączeniem przejazdów drogowo-torowych oraz miejsc, w których istnieją podziemne przejścia. Wszystkie problemy na tym etapie prac rozwiązywane były na bieżąco, nie było to nic spektakularnego – wykonawca radzi sobie z tymi elementami wprowadzając w razie potrzeby odpowiednie rozwiązania – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Zobacz zdjęcia:

Nie przeocz

W następnym etapie prac wykonawca - firma ZUE SA z Krakowa - planuje przystąpić do modernizacji przejazdów drogowo-torowych, które realizowane będą w technologii ciężkiej, czyli z użyciem prefabrykowanych płyt torowych z komorami szynowymi, w których szyny montowane są za pomocą elastycznych mas zalewowych (technologia tzw. szyny pływającej). Pierwszy do przebudowy przeznaczony jest przejazd na budowanym rondzie turbinowym przy ul. Morcinka. W dalszej kolejności wykonywane będą prace przy przejściach podziemnych oraz roboty sieciowe przy rozciąganiu nowej sieci trakcyjnej nad torowiskiem.
Termin umowny zakończenia prac to 31 sierpnia 2022 r., jednak obecnie przygotowywane są aneksy, wydłużające ten termin.

- Ostateczny termin zakończenia zadania jest uzależniony od postępu prac w zakresie miejskim inwestycji. W tej chwili trwają uzgodnienia w tej sprawie, wobec czego nie jesteśmy w stanie określić, jaki termin zostanie ostatecznie wskazany w aneksie – przyznaje Andrzej Zowada.

Wartość prac dla zadania od al. Róż do ul. Kasprzaka wynosi 18,2 mln zł netto (22,4 mln zł brutto) po stronie Tramwajów Śląskich, a całe przedsięwzięcie – czyli przebudowa układu komunikacyjnego przez miasto – kosztować ma łącznie
75,9 mln zł brutto. Powstanie tu m.in. nowe rondo turbinowe, które zastąpi dotychczasowe rozwiązanie komunikacyjne, pozwalające skręcić z głównej osi komunikacyjnej miasta w ul. Leśną czy Morcinka. Przystanek na Manhattanie stanie się natomiast wspólnym, autobusowo-tramwajowym. Zlikwidowane zostaną przejścia podziemne przy ul. Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Trzy inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (al. Róż, Reymonta, Manhattan).

Usunęli stare torowisko, wkrótce kolejny etap prac

Druga, odrębna część tej inwestycji, także wykonywana ostatecznie przez krakowską firmę ZUE, obejmuje torowisko od alei Róż do pętli przy Powiatowym Urzędzie Pracy w rejonie ulicy Sobieskiego. Tutaj przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2000 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa obejmie około 4800 metrów toru pojedynczego.

- W zakresie pętli przy Urzędzie Pracy wykonywane są warstwy podbudowy a na dalszym odcinku do Sienkiewicza zrealizowane są drenaże i stabilizacja przed układaniem rusztu torowego. Na odcinku od ronda przy al. Róż do przystanku Dąbrowa Górnicza Centrum warstwy konstrukcyjne są już ułożone wraz z kruszywem a wykonawca rozpoczął układanie drabiny torowej. Na budowanym rondzie przy Urzędzie Pracy ułożone zostały prefabrykowane płyty torowe – wylicza Andrzej Zowada.

W nadchodzącym tygodniu wykonane zostanie torowisko w technologii tzw. szyny pływającej. Pozwoli to na dokończenie robót drogowych związanych z budową ronda. W zakresie torowym wykonawca na bieżąco rozwiązuje ewentualne problemy czy utrudnienia.

Co zatem pozostało jeszcze do wykonania? Po przełożeniu ruchu drogowego na wybudowane rondo przy Urzędzie Pracy wykonawca przystąpi do realizowania robót torowych i sieciowych w kierunku Będzina, gdzie na wysokości stacji paliw (Shell) powstaną nowe perony. Do ułożenia pozostaje ruszt torowy oraz prace sieciowe. Do wykonania zostanie również przebudowa odcinka od Sienkiewicza do centrum, która może być opóźniona ze względu na prace w zakresie przebudowy przejść podziemnych.

- Termin realizacji tego zadania jest mocno związany z przebudową przejść podziemnych i w odniesieniu do nich będzie ustalana ostateczna data zakończenia prac. Na ten moment obowiązującym terminem zakończenia prac na tym zadaniu jest kwiecień 2023 r. - mówi rzecznik Tramwajów Śląskich.

Wartość prac w zakresie Tramwajów Śląskich dla zadania od Będzina do al. Róż to 25,2 mln zł netto (31 mln zł brutto), a całość prac – z częścią miejską – to prawie 62 mln zł netto (76 mln zł brutto).

Tutaj powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a wspólny autobusowo-tramwajowy na Redenie (aleja Róż). Projekt zakłada również m.in. budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina. Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejście podziemne przy ul. Chopina. Zastąpi je przejście przez jezdnię. Przejście podziemne przy ul. Kościuszki zostanie przebudowane. Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Będzie to kolejny element gruntownych zmian komunikacyjnych w mieście, mających ułatwić pasażerom dostęp do przejazdów autobusami i tramwajami oraz poprawić komfort jazdy, a także umożliwić bezpieczne i bezkolizyjne poruszanie się rowerami.

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera