Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Dąbrowie Górniczej już wygląda świetnie, a remont trwa. Powstaje też letnia poczekalnia i ogromna wiata rowerowa

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak prezentuje się dziś, wciąż będący w remoncie, dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej. Powstał w 1888 rokuZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak prezentuje się dziś, wciąż będący w remoncie, dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej. Powstał w 1888 rokuZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski/UM DG
Dworzec kolejowy w śródmieściu Dąbrowy Górniczej zmienił się całkowicie. Jego modernizacja i remont jeszcze trwa, ale już widać szczegółowo odtworzoną elewację, nowy dach, okna, a do tego powoli zmienia się także otoczenie tego budynku. Zainteresowanie podróżnych i mieszkańców wzbudza obecnie nowa budowla, która powstaje tuż przy dworcu. Co to takiego?

Efekty gruntownej przebudowy i remontu dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej cieszą mieszkańców, którzy od lat czekali na to, by móc znów korzystać z kas czy poczekalni w dworcowym obiekcie. Konstrukcja nowego dachu ze świetlikami od razu przypomina dawne lata świetności tego budynku, dokładnie odtworzone zostały też wszystkie architektoniczne detale zewnętrznej elewacji. Wcześniej ekipy budowlane wzmocniły fundamenty budynku i wykonały nowe stropy oraz więźbę dachową. Później większość prac przeniosła się do wnętrza budynku, gdzie trwają prace wykończeniowe.

– We wnętrzu zakończone zostały między innymi prace tynkarskie. Rozprowadzone zostały również instalacje elektryczne, sanitarne i teletechniczne. W piwnicy układane są posadzki – mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Jak informuje miasto w najbliższym czasie, poza kontynuacją prac wykończeniowych, rozpoczną się prace związane z niwelacją terenu wokół dworca i zagospodarowaniem terenu.

Nowa konstrukcja ucieszy pasażerów, a także rowerzystów

Przy zachodnim skrzydle dworca powstaje obecnie dodatkowy obiekt. Okazuje się, że na zewnątrz znajdzie się miejsce na letnią poczekalnię, gdzie w komfortowych warunkach będzie można poczekać na swój pociąg. Nie zabraknie tam siedzisk w zacienionej części.

To jednak nie wszystko, bo jak przekazał Bartłomiej Sarna w środku będzie się mieścić wiata rowerowa, pod którą znajdą się 32 miejsca dla jednośladów. W pobliżu wiaty rowerowej znajdzie się również stacja naprawy rowerów.

– Stojaki dla rowerów zamontujemy także na parkingach po obu stronach torów: 52 po południowej stronie dworca i 52 po północnej stronie. W sumie do dyspozycji będzie 240 miejsc na rowery i około 370 miejsc do parkowania samochodów – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Teren ma być monitorowany, tak więc pozostawienie roweru pod wiatą czy też na stojakach i przesiadka na pociąg, nie powinny wiązać się bardzo dużym ryzykiem. Choć oczywiście jednoślad trzeba będzie odpowiednio zabezpieczyć.

Wiele rozwiązań przyjaznych środowisku

Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji, realizowanych przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zakłada ona kompleksową przebudowę historycznego dworca wraz z jego najbliższym otoczeniem. Dzięki niej dawny dworzec dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej odzyska swój historyczny blask. Będzie też, tak jak kiedyś, obsługiwał podróżnych. Podobną metamorfozę przeszedł wcześniej dworzec w Myszkowie, który jest bliźniaczym obiektem dąbrowskiego dworca. Jego remont, który kosztował wówczas ok. 4 mln zł, zakończył się w 2014 roku.

Na dworcu miasto wynajęło powierzchnie biurowe, w których mieścić się będzie Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości, przeniesiony z budynku przy ulicy 3 Maja. Jest też miejsce na dwa punkty komercyjne, które mogą wynająć zainteresowane osoby czy firmy.

Dąbrowski dworzec po zakończeniu całej inwestycji będzie spełniał współczesne standardy w zakresie komfortu podróżnych, bezpieczeństwa czy dostępności. Pojawi się tutaj wiele rozwiązań przyjaznych środowisku. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowane zostało bowiem energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła. Zamontowane zostały już okna i drzwi o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

- Ciekawostką będą ogrody deszczowe suche, które powstaną w sąsiedztwie budynku. Na powierzchni 256 m kw. zostanie zasadzonych około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby – zapowiada Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Koszt przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej to łącznie 15,62 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A..

Centrum przesiadkowe będzie gotowe w marcu

Do końca marca tego roku zakończona ma zostać natomiast budowa nowego centrum przesiadkowego wokół remontowanego dworca. Od połowy stycznia tego roku na jedno ze stanowisk przy nim podjeżdżają już pierwsze linie autobusowe nr 16, 79 i 242. Kursują tam także nowa linia 641 i metrolinia M103. Pasażerowie mogą więc bez konieczności dojścia do przystanków w centrum jechać w kilku kierunkach. Wkrótce zatrzymujących się tam linii będzie więcej. Docelowo pod dworcem zatrzymywać się będą także: 28, 55, 116, 140, 182, 604, 612, 637, 690, 928 i M109.

Powstał tutaj też nowy wiadukt pod torami kolejowymi, na przedłużeniu ulicy Kościuszki, dzięki czemu kierowcy mogą szybko i bezpiecznie dostać się na drugą stronę miasta, m.in. w kierunku terenów rekreacyjnych nad Pogorią III oraz w Parku Zielona. Całkiem nowe przejście dla pieszych i rowerzystów powstało natomiast na ul. Konopnickiej. Tam wybudowany został specjalny tunel, który zastąpił przejazd i przejście z rogatkami. Przebudowana całkowicie została także ulica Kolejowa.

Teraz mieszkańcy Dąbrowy Górniczej i całego regionu czekają na otwarcie tzw. „obwodnicy śródmieścia”, która pozwoli na ominięcie zakorkowanego często w godzinach szczytu centrum. Ta nowa droga, która od początku była jednym z głównych elementów całego powstającego układu komunikacyjnego, jest już praktycznie gotowa. Ekipy budowlane poradziły sobie ze wszystkimi wyzwaniami. Stoi wiadukt nad torowiskiem kolejowym, nawierzchnia asfaltowa pojawiła się na całej długości, a także na wszystkich nowych rondach, wjazdach i zjazdach, które pozwalać będą nie tylko na dotarcie bezpośrednio do Centrum Handlowego Pogoria czy do dworca kolejowego, ale także szybki dojazd w stronę dzielnicy Gołonóg oraz trasy S1 i DK94.

- Zakładamy, że wiadukty wraz z drogą zostaną dopuszczone do użytkowania w ramach trwania umowy z wykonawcą, to znaczy do końca marca bieżącego roku – mówił nam w styczniu Piotr Purzyński z Biura Prasowego w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Całe przedsięwzięcie ma wartość 229 mln zł, z czego 82,5 mln zł to zewnętrzne dofinansowanie - 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera