MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa Żywiec - Sucha Beskidzka będzie rewitalizowana. Umowa została podpisana! ZDJĘCIA

Jacek Drost
Jacek Drost
Dzisiaj została podpisana umowa na rewitalizację linii kolejowej Żywiec - Sucha Beskidzka
Dzisiaj została podpisana umowa na rewitalizację linii kolejowej Żywiec - Sucha Beskidzka Jacek Drost
Dobra wiadomość dla mieszkańców regionu i turystów odwiedzających Beskidy: linia kolejowa Żywiec - Sucha Beskidzkie zostanie zrewitalizowana. Umowa na wykonanie inwestycji wartej ponad 360 mln zł została podpisana dzisiaj, 25 czerwca, w Żywcu.

Aż 35 kilometrów nowych torów, mnóstwo nowoczesnej infrastruktury kolejowej, krótsza trasa przejazdu z Żywca do Suchej Beskidzkiej oraz większy komfort i bezpieczeństwo podróży - tak w telegraficznym skrócie można streścić inwestycję, która będzie realizowana w ramach KPO.

Linia zostanie przywrócona do życia

- Mamy to! - powiedział na konferencji prasowej, tuż po podpisaniu umowy na wykonanie inwestycji pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a firmą Strabag, wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski. - 140 lat temu pierwszy pociąg przejechał tą linią, a od blisko 20 lat mieszkańcy Żywiecczyzny, parlamentarzyści i samorządowcy ubiegali się o to, żeby ta linia została przywrócona do życia (obecnie pociągi kursują na tej linii sporadycznie - red.) - podkreślił wiceminister Koperski, który dziękował samorządowcom za determinację w doprowadzeniu tej sprawy do końca. - W ciągu najbliższych dwóch lat zostanie przeprowadzona wielka modernizacja tej linii, budowa nowych przystanków i przyśpieszenie pociągów do 120 kilometrów na godzinę, bo dzisiaj jeżdżą z prędkością około 30 kilometrów na godzinę - podkreślał Przemysław Koperski.

Przypomnijmy, że trasa kolejowa Sucha Beskidzka - Żywiec stanowi fragment linii nr 97 Skawina - Żywiec. Małopolski odcinek linii nr 97 między Skawiną a Suchą Beskidzką został zmodernizowany w ramach większego projektu inwestycyjnego na kolejowej zakopiance. Efektem prac są nowe możliwości dla pasażerów i lepszy standard w podróżach regionalnych oraz dalekobieżnych koleją, m.in. na Podhale.

Z kolei umowa na realizację inwestycji na odcinku Żywiec - Sucha Beskidzka pozwala na kontynuację modernizacji, która teraz obejmie trasę, łączącą województwo małopolskie ze śląskim.

- Dzięki inwestycji poprawimy jakość komunikacji kolejowej w tej części regionu. Sprawimy, by ta linia kolejowa położona w malowniczym terenie południowej Polski stała się atrakcyjniejsza dla pasażerów. Dla mieszkańców powiatów suskiego i żywieckiego oznacza to również dogodniejsze możliwości dojazdu do pracy i szkoły, m.in. w Krakowie. Dla turystów - nowe, ciekawsze oferty podróży ze stolicy Małopolski w Beskid Żywiecki, a z województwa śląskiego pod Tatry - zapewniają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rafał Banaszkiewicz, dyrektor i pełnomocnik zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Katowicach stwierdził, że jest to już kolejna duża umowa realizowana przez spółkę w ramach środków z KPO.

- Ten projekt mamy przygotowany w formule „projektuj i buduj”, czyli firma Strabag zobowiązana jest do przygotowania dokumentacji projektowej oraz realizację prac. Zakładamy, że pierwsze prace rozbiórkowe rozpoczną się pod koniec tego roku - powiedział dyrektor Rafał Banaszkiewicz.

Komfort i lepszą dostępność zapewnią podróżnym zmodernizowane perony na stacjach i przystankach, m.in. Stryszawa, Lachowice, Lachowice Centrum, Kurów Suski, mijanka Hucisko, Pewel Wielka, Pewel Wielka Centrum, Pewel Mała, Żywiec Sporysz. Przebudowane obiekty będą zapewniały wygodną obsługę wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Komunikację ułatwią ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze. Lepszy poziom obsługi pasażerów zagwarantuje także wyposażenie przystanków w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie i oświetlenie.

- Sprawność i bezpieczeństwo trasy zwiększy przebudowa torów kolejowych na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec o długości 35 kilometrów oraz sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dla podniesienia standardów linii i bezpieczniejszych podróży, zaplanowaliśmy remont 90 przepustów oraz 55 przejazdów kolejowo-drogowych w miejscowościach: Stryszawa, Lachowice, Hucisko, Jeleśnia, Żywiec - informuje spółka kolejowa.

– To wielki i ważny dzień dla gmin leżących od Żywca do Suchej Beskidzkiej, że ta linia doczekała się remontu. Wiele osób w to nie wierzyło. Myślało, że to mrzonki. Ale dzisiaj konkretna umowa z firmą Strabag została podpisana i gwarantuje, że ta linia będzie wyremontowana – stwierdził burmistrz Żywca Antoni Szlagor podczas wczorajszej konferencji prasowej. Dodał, że cieszy się, iż otrzymał deklarację, że w osobnym projekcie zostaną usunięte newralgiczne miejsca utrudniające jazdę i pociągom, i samochodom, czyli skrzyżowania na tej trasie, np. ulic Kopernika i Sporyskiej.

Jacek Krupiński, dyrektor budownictwa kolejowego w spółce Strabag stwierdził, że spółka od ponad 30 lat buduje drogi, autostrady i wielkie budowle, a od ponad 15 lat zajmuje się także infrastrukturą kolejową.

– Szczególne przyśpieszenie w budowie kolei widać od roku 2010. Można powiedzieć, że budujemy w całym kraju drogi i tory kolejowe. Dla dyrekcji południowo-wschodniej jest to już trzeci duży kontrakt. W ostatnich latach tych projektów było trochę mniej, więc jesteśmy szczególnie szczęśliwi, że mogliśmy podpisać tą umowę. Zapewnia ona zatrudnienie naszym specjalistom, menadżerom, kierownikom oraz ludziom, których zatrudniamy. Szczególnie jesteśmy dumni, że możemy się przyczynić do budowy linii kolejowych, które są zielonym transportem, jak właśnie ta linia – powiedział dyrektor Krupiński.

Dyrektor kontraktu Tomasz Siwiec wyjaśnił, że m.in. zostaną położone zupełnie nowe tory, zrobiona będzie podbudowa z prawdopodobnie nowym odwodnieniem i nowymi przepustami oraz zjazdami.

Wymagająca inwestycja, ale będzie wiele udogodnień

– Inwestycja jest wymagająca, bo będzie prowadzona w górach, ale mamy doświadczenie i damy radę – zapewnił Tomasz Siwiec.

Komfort i lepszą dostępność zapewnią podróżnym zmodernizowane perony na stacjach i przystankach, m.in. w Stryszawie, Lachowicach, Lachowicach Centrum, Kurowie Suskim, na mijance Hucisko, w Pewli Wielkiej, Pewli Wielkiej Centrum, Pewli Małej i Żywcu Sporyszu. Przebudowane obiekty będą zapewniały wygodną obsługę wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Komunikację ułatwią ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze. Lepszy poziom obsługi pasażerów zagwarantuje także wyposażenie przystanków w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie i oświetlenie.
– Dla podniesienia standardów linii i bezpieczniejszych podróży zaplanowaliśmy remont 90 przepustów oraz 55 przejazdów kolejowo-drogowych w miejscowościach: Stryszawa, Lachowice, Hucisko, Jeleśnia, Żywiec – informuje kolej.

Hubert Maślanka, radny wojewódzki i przedstawiciel Stowarzyszenia Kolej Beskidzka, które od lat czyniło starania, by został przeprowadzony remont tej linii dziękował, że mogli brać udział w procesie decyzyjnym.

– To doskonały przykład, jak współpraca strony społecznej powinna wyglądać – powiedział Hubert Maślanka. Dodał, że linia kolejowa Żywiec – Sucha Beskidzka ma szansę stać się głównym krwioobiegiem regionu.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO 2024 ODC. 6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni