Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak powstaje nowa S1 w Śląskiem i Małopolsce. Zima nie wstrzymuje prac. Zobaczcie widowiskowe zdjęcia z placu budowy

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak powstają pierwsze dwa odcinki nowej trasy S1 od Bielska Białej do MysłowicZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak powstają pierwsze dwa odcinki nowej trasy S1 od Bielska Białej do MysłowicZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
W Śląskiem powstaje dziś kilka odcinków tras ekspresowych. Bardzo ważna dla kierowców i mieszkańców będzie nowa S1, jaką Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad buduje od Mysłowic do Bielska-Białej.

Chodzi tutaj o prawie 40-kilometrowy odcinek, który zlokalizowany jest na terenie województwa śląskiego i małopolskiego, w powiatach: bieruńsko-lędzińskim, pszczyńskim, oświęcimskim oraz bielskim, na terenie gmin: Bojszowy, Miedźna, Brzeszcze, Wilamowice. Jak na razie największe zmiany są widoczne na trasie od Bielska-Białej do Oświęcimia. Tam powstają kolejne kilometry nowej drogi, a także liczne obiekty inżynierskie. Część drogi poprowadzona zostanie bowiem nad ziemią, specjalnymi estakadami. Ich budowa jest czasochłonna, a do tego muszą bowiem po zakończeniu prac wytrzymać wszystkie testy obciążeniowe.

Cała inwestycja podzielona została na cztery osobne odcinki, wykonywane w terenie przez inne, zwycięskie w postępowaniach przetargowych firmy. Obecnie najbardziej intensywne prace trwają na dwóch odcinkach od Oświęcimia do Bielska-Białej.

Podpisanie umowy z wykonawcą Odcinka I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) z firmą Budimex odbyło się 4 lipca 2022 r. Wartość tej umowy opiewa na kwotę 489 mln 175 tys. 59 zł - brutto. Podpisanie umowy z wykonawcą Odcinka I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia, firmą STRABAG Sp. z o.o., odbyło się 30 listopada 2021 r. Wartość tej umowy opiewa na kwotę 212 mln 701 tys. 633,06 zł brutto.

Z kolei wykonawcą Odcinka II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice jest konsorcjum firm PORR S.A. oraz Mota-Engil Central Europe S.A. Tutaj stosowna umowa została parafowana 14 maja 2020 r. Wartość tej umowy opiewa na kwotę 989 mln 751 tys. 443,10 zł brutto. Podpisanie umowy z wykonawcą odcinka III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), konsorcjum firm MIRBUD S.A. oraz KOBYLARNIA S.A., odbyło się natomiast 8 sierpnia 2020 r. Wartość tej umowy opiewa na kwotę 586 mln 710 tys. zł brutto.

Jest to więc bardzo duże przedsięwzięcie, którego efektem będzie budowa całkiem nowej trasy S1. Na najbardziej wysuniętym na południe odcinku (Dankowice – Bielsko-Biała) powstanie węzeł Hałcnów (Suchy Potok), który połączy istniejącą drogę ekspresową S1 do Zwardonia oraz S50 do Cieszyna, a w przyszłości przygotowaną do realizacji Beskidzką Drogę Integracyjną pomiędzy Krakowem a Bielskiem-Białą.

– To bardzo ważna inwestycja nie tylko dla mieszkańców Podbeskidzia i południowej części województwa śląskiego, ale również całego kraju. Zyskamy bowiem bezpieczne połączenie między północą województwa, Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice i granicą z Republiką Słowacką, gdzie dalszy ciąg tej drogi ekspresowej to budowana autostrada D3. Odciążymy też istniejący układ dróg krajowych, a w szczególności drogę krajową nr 1 na przebiegu południowym (Pszczyna, Czechowice-Dziedzice – red.). To tam w godzinach szczytu występują znaczne utrudnienia i opóźnienia w przejeździe, a także trudności we włączaniu się z dróg lokalnych – podkreślił Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.

Zakończenie robót przewidywane jest dla:

  • Odcinka I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) na 4 października 2025 r. (liczy ok. 10 km)
  • Odcinka I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia na 15 grudnia 2024 r. (liczy ok. 7 km)
  • Odcinka II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice na 26 lipca 2024 r. (liczy ok. 15 km)
  • Odcinka III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem) na sierpień 2024 r. (liczy ok. 12 km)

Nową trasą S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą pojedziemy więc, jeśli nie będzie żadnych opóźnień, pod koniec 2025 roku.

współpraca: Kamil Lorańczyk

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera